Anuradhapura

Anuradhapura (57.000 inw.) ligt in noordelijk centraal Sri Lanka en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is een voormalige hoofdstad uit de tijd van de Srilankaanse koningen. Anuradhapura staat bekend om zijn goed gepreserveerde ruïnes van de oude Srilankaanse beschaving. De oude hoofdstad staat vol met stoepa’s (boeddhistische bouwwerken met relieken van een boeddhistische heilige), zoals de Ruwanweliseya stoepa en andere historische bouwwerken. Voor de boeddhisten is Anuradhapura een heilige stad. In deze stad werd na de introductie van het Boeddhisme in 246 v. chr. een jonge boom geplant afkomstig van de boom waaronder Boeddha zijn verlichting heeft bereikt. Deze boom zou nu naar zeggen de oudste boom ter wereld zijn. Anuradhapura valt samen met oa. Dambulla, Polonnaruwa en Sigiriya in de culturele driehoek van Sri Lanka

De heiligdommen van Anuradhapura

De voeten van westerlingen hebben het zwaar te verduren bij het bezichtigen van de boeddhistische heiligdommen in Anuradhapura. Volgens goed gebruik moeten de schoenen uit – in te leveren bij een loketje waar ze voor luttele rupees bewaard worden – en wordt de tocht langs dagoba’s, heilige boomtakken en biddende pelgrims blootsvoets gemaakt. Over de gloeiend hete stenen hinkstappen we van schaduwplek naar schaduwplek. Tot groot vermaak van de Srilankanen die nog nooit zulke witte benen en voeten-maat-46 hebben gezien. Maar Ruwanweli Seya is twee verschroeide voetzolen waard. Deze dagoba, een massief, spierwit stolpachtig bouwwerk, staat op een plateau dat door een muur met daarin 336 stenen olifanten is omgeven. Bedevaartgangers – het zijn er ontelbare op deze feestdag – zitten in kleermakerszit voor de dagoba, of bidden in een bijgebouw tot boeddha. Onze heetgebakerde oe’s en aa’s ontlokken hen een lichte glimlach. En het leed is nog niet geleden. Driehonderd meter oostwaarts staat nog een bezienswaardigheid die we zeker moeten zien, vindt de gids.

Het pad naar Sri Maha Bodhi, de heilige bo-boom, is verhard met miljoenen fijne kiezeltjes, die zich stuk voor stuk venijnig in het voetvlees persen. Gelukkig verzacht het geboden schouwspel de pijn. In de uiterwaarden van de route stampen olifanten tussen de honderden rustende mensen door. Ze sjouwen met takken die gebruikt worden voor de processie van die avond. De takken zijn in ieder geval niet afkomstig van de Sri Maha Bodhi, want die is heilig en daarom onschendbaar. Al tweemaal was de boom, die maar liefst 2300 jaar oud is en een stek van de boom waaronder boeddha de verlichting bereikte, op sterven na dood. Maar boomchirurgen van de staat wisten de Bodhi telkens weer te redden. Nu wordt de oude heer gestut met ijzeren stellages en met alle liefde omringd. Want, zeggen de Srilankanen, zolang deze boom groene blaadjes draagt, zal ook het boeddhisme op het eiland bloeien. Terug bij het loket weet de schoenenoppas precies welke slagschepen van mij zijn. Knap hoor!
Anuradhapura is de oudste stad van Sri Lanka en staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Een bezoek aan deze prachtige stad, die wordt gezien als de hoofdstad van het boeddhisme, mag niet ontbreken tijdens een vakantie op Sri Lanka!
De heilige stad Anuradhapura fungeerde lange tijd als hoofdstad van het koninkrijk Anuradhapura. Meer dan 12 eeuwen lang was deze koningsstad het machtscentrum waar politiek, cultuur, economie en religie samenkwamen.
De schatten uit het verleden in Anuradhapura zijn bijzonder goed bewaard. Met de koninklijke tuinen, het paleis Mahasena en de prachtige tempels met enorme koepels is Anuradhapura net een groot oplenluchtmuseum!

Ruwanweliseya stoepa

Ruwanweliseya stoepa, ook wel Grote Stoepa genoemd, in Anuradhapura is gebouwd in 161 v. Chr. door koning Dutugamunu. De stoepa is met een hoogte van 92m een van de hoogste monumenten ter wereld. De stoepa werd ontworpen met de leer van Boeddha in het achterhoofd. Om de witte koepel staan vier muren met olifant figuren erin. De koepel zelf staat voor de uitgestrektheid van de leer.

Isurumuniya tempel

De Isurumuniya tempel is een boeddhistische rotstempel uit de 3e eeuw v. Chr. en maakte oorspronkelijk deel uit van een kloostercomplex. De tempel heeft een aantal beelden, waaronder een zittende Boeddha. Bij de ingang van de tempel ligt een vijver. Boven de vijver zijn olifanten in de rotsen uitgesneden Via trappen kun je boven op de rots boven de tempel komen. Hier heb je een mooi uitzicht over de omgeving van Anuradhapura.

Thuparama stoepa

De Thuparama stoepa in Anuradhapura is de oudste stoepa van Sri Lanka en de oudste nog zichtbare stoepa van de wereld, gebouwd in de 3e eeuw v. Chr. De omliggende zuilen zijn wel het meest herkenbare aan de stoepa’s. De stoepa is op een gegeven moment geheel verloren gegaan, maar in 1862 herbouwd.

De waterreservoirs in Anuradhapura

Koning Mahasena was zijn tijd ver vooruit en liet rond 300 na Christus enkele enorme waterreservoirs aanleggen. Het bovenste waterreservoir was bestemd voor drinkwater, de middelste diende voor het baden en het onderste voor het wassen. Deze volgorde garandeerde dat het drinkwater van de stad niet vervuild kon worden door badende en wassende mensen en hield de bevolking gezond.

Kuttam Pokuna

De Kuttam Pokuna of ‘Tweeling bad’ in Anuradhapura zijn twee baden uit de 6e – 8e eeuw. De bijna identieke baden zijn gebouwd voor monniken. Via een filtreer systeem en een put werd het water gezuiverd. De monikken voerde hier hun rituele wassingen uit. De Kuttam Pokuna laat Singalese vakmanschap uit die tijd zien.

Brazen Palace

Vlak bij de Sri Maha Bodhi ligt het Brazen palace (‘Lovamahapaya’). Het is gebouwd in de 2e eeuw v. Chr. voor een Srilankaanse koning en daarna meerdere keren herbouwd. Op z’n top heeft dit paleis duizenden kamers gehad verdeeld over negen verdiepingen met een bronzen dak. Nu zijn daar slechts 1.600 granieten zuilen in 40 rijen van over.

De Bodhi Boom

Anuradhapura is wereldwijd bekend onder Boeddhisten om zijn ‘Bodhi Boom’ die op de plek Sri Maha Bodhi staat. Onder deze heilige boom ontving Boeddha zijn verlichting in Buddhagaya in India. Toen het Boeddhisme in de 3e eeuw v. Chr. vanuit India over Sri Lanka verspreid werd, is hier een stekje van de boom geplant. Hierdoor is Anuradhapura een heilige stad voor Boeddhisten geworden en een belangrijk pelgrimsoord.

Onder deze heilige boom ontving Boeddha zijn verlichting in Buddhagaya in India. Toen het Boeddhisme in de 3e eeuw v. Chr. vanuit India over Sri Lanka verspreid werd, is hier een stekje van de boom geplant. Hierdoor is Anuradhapura een heilige stad voor Boeddhisten geworden en een belangrijk pelgrimsoord.

De boom der ontwaking.

Gautama werd erg verwend in zijn jeugd en op zijn 16e trouwde hij met zijn nicht Yasodhara, die hem een zoon schonk. Zijn zoon heette Rahula. Op 29 jarige leeftijd ging hij tegen de wil van zijn vader in reizen en tijdens zijn reizen ontmoette een oude, een zieke en een dode man. Door deze ontmoetingen wist Gautama dat lijden en dood bij het leven hoorden en dat je dat niet kon voorkomen.
Tenslotte ontmoette hij een monnik, die Gautama ertoe bracht zijn levenswijze grondig te veranderen. Deze 4 ontmoetingen maakten een grote indruk op Gautama en hij nam zich voor om een verklaring voor het lijden te zoeken. Hij verliet zijn huis en zijn familie , zelfs zijn zoon, en hij deed afstand van al zijn aardse bezittingen. Hij kleedde zich als monnik, liet zich kaal scheren en ging op zoek naar een spirituele leraar. Hij ontmoette twee wijzen, die hem vertelden over de geheimen van meditatie en die twee wijzen vroegen hem of hij met hen mee wilde gaan en andere mensen wilden vertellen over meditatie. Gautama wilde dat niet en ging samen met 5 andere monniken in een grot leven.
In de grot leidde hij samen met de 5 andere monniken een leven van strikte afzondering en onthouding. Gautama nam zich voor zo lang te vasten tot hij ‘zijn ruggengraat door zijn buik’ kon zien. Zes jaar later gaf hij dit leven op en begon het land door te trekken. Op een dag rustte hij in Bodh Gaya onder een Bodhi boom. Dit is een vijgenboom. Daar begon hij te mediteren. Dit deed hij 45 dagen lang. Toen bereikte hij de toestand van het nirwana[ontwaking]. Hij zag eindelijk in wat de oorzaak was van het lijden in de wereld. Vanaf dat moment was hij Boeddha.

terug inhoud